Column: De techniek staat voor niets


Acht jaar geleden na een verhuizing leek het handig om een ISDN-centrale aan te schaffen. We kregen meerdere telefoonlijnen zodat je tegelijkertijd kon bellen, internetten en faxen. Voor een behoorlijk bedrag ontvingen wij een telefooncentrale met drie draadloze toestellen. Modern en praktisch. Maar in de loop der jaren kregen wij steeds vaker het gevoel ouderwets bezig te zijn en bovendien een hoop abonnementsgeld voor niets te betalen.
Angstig geworden van alle verhalen van lotgenoten die ons voorgingen dachten wij het op zeker te spelen door bij ons eigen Planet en KPN te blijven en op het Internet-plus-bellen abonnement over te schakelen. Wij gaven onze huidige apparaatgegevens door en de dame in de Primafoonwinkel verzekerde ons met een glimlach dat er nergens problemen waren: binnen vijf minuten was alles online besteld. Opgelucht keerden wij huiswaarts. We waren nog niet thuis of KPN hing al aan de lijn om onze bestelling nog eens formeel te bevestigen. Daarbij werd ons verteld dat we alle hulp zouden krijgen als de installatie van de ‘Experiabox” tot problemen zou leiden. Hoe zou dit kunnen met een doosje met een zo’n moderne en hoopgevende naam?

Een paar dagen later ontvingen we een brief met de beschrijving van het proces en de benodigde activeercodes. Diezelfde avond wederom een telefoontje of wij de brief wel in goede orde ontvangen hadden. Een week later kwam per post de melding dat er een doos met installatiemateriaal bezorgd moest zijn. Ha, dachten we, nu gaat het fout. De doos was er nog niet! Maar vijf minuten later werd per koerier de bewuste doos bij ons afgeleverd. Wat een service! Laat iedereen maar kletsen.

Een lange vrije avond uitgezocht om op ons gemak alles om te zetten. De box uitgepakt. Een nostalgisch kerstgevoel overspoelde ons. Alle kastjes, stekkers en snoertjes verwisseld en aangesloten. Het zag er weer up-to-date en professioneel uit! Totdat we een analoge – jawel- telefoon nodig bleken te hebben om contact te maken met KPN en onze moderne installatie te bevestigen . (Analoog? Moet het ook nog met draaischijf?) Waar haal je nog een oude telefoon met een ouderwetse telefoonstekker vandaan? Die waren in de afgelopen jaren allang verdeeld onder kinderen die op kamers gingen.
Daar zaten we met onze draadloze hoogwaardige technologische Siemenstoestellen die niet geschikt waren. Om 9 uur ’s avonds langs de buren. De derde kwam ons gelukkig achterna rennen, hij had er nog een in de kelder liggen.
En ja hoor, via het oude stoffige apparaat werd de aansluiting goedgekeurd door KPN. (Welke ingenieur tussen 4 muren heeft dit nu ooit kunnen verzinnen?) Nu was het wachten op het doven van het lampje. Het sein dat alles administratief verwerkt zou zijn bij KPN. De techniek staat voor niets. Een paar dagen later bleek het lang verwachte moment aangebroken. Het lampje was uit. En dan nu even bellen. Helaas, geen verbinding. Leve de mobiel: ons eigen nummer gebeld, het bleef doodstil in huis…..

Met onze mobiel de helpdesk van KPN gebeld. Voor 10 eurocent per minuut, ‘plus de kosten van uw eigen abonnement’. Er werd ons direct gemeld dat wij ‘gewoon’ ongeschikte telefoontoestellen hadden, met de verbinding was alles kits! Ja dachten wij, dat soort verkoopacties kennen we. Voordat we nieuwe toestellen aanschaffen eerst nog een keer de helpdesk raadplegen. Als je van afwisseling houdt: je bent ervan verzekerd dat je steeds een andere medewerker aan de lijn krijgt. Ook deze gaf aan dat wij nooit met onze ISDN-toestellen via een Experiabox contact konden leggen met de buitenwereld.

Onze nieuw aangeschafte telefoons doen het inmiddels. De Primafoondame die ons zo vriendelijk ‘geholpen’ had was op die bewuste dag natuurlijk niet in de winkel. De tafel ligt inmiddels vol met drie telefoontoestellen, opladers, een telefooncentrale, een ISDN-kastje, stekkers, snoeren, genoeg om een kantoor mee te bevoorraden en door niemand meer te gebruiken. Leve de vooruitgang?

Door Marjolein Pop

Plaats een reactie